Sluta aldrig att fråga!
Många som inte tål något tröttnar på att fråga efter sådan mat de tål. Ska vi få det bättre på fik och restauranger måste alla hjälpas åt att fråga!
Ja, visst blir man trött på att ständigt fråga och förklara. Sist vi skulle ut och fira en födelsedag ringde jag till en av de "bättre" restaurangerna i stan. Redan innan jag beställde bord berättade jag vad min son är allergisk mot och frågade om de kunde ordna mat åt honom. Jadå, det var inga problem. När vi kom dit berättade jag, innan vi slog oss ned, samma historia igen och det var inga problem.
När den garanterat äggfria glassen kom in, med ett "hemmagjort" flan på frågade min son, samtidigt som han smakade på flanet, om det var ok. Jodå, garanterade jag men servitören stannade upp och stelnade till och tog genast bort tallriken och gav sig ut i köket. Min son svullnade upp i munnen och vi fick genast i honom medicin. Servitören kom tillbaka, med ny glass - utan flan - och beklagade det inträffade. Som "kompensation" drog de bort två läsk och den oätbara desserten från notan. Storslaget, eller hur!
Visst blir man tröööööttt ....
Skriven av Gäst
Skrevs mars 2004
Typiskt, så där är det jämt. Jag är vuxen och glutenintolerant och jag går nästan aldrig på restaurang men gör jag det så frågar jag innan besöket och när jag beställer och ändå kan det vara gluten i och jag får ont i magen. Det är precis som om de helt enkelt struntar i vad man frågar. De säger bara ja fast de inte vet vad de svarar på. Då är det bättre de säger när man ringer att tyvärr vi klarar inte att fixa detta. Man blir faktiskt arg för det är så nonchalant.
/Annette
Skriven av Gäst
Skrevs mars 2004
Man känner sig så tjatig ibland när man måste fråga hela tiden, vare sig man ska gå på restaurang eller kalas eller bara till någon kompis. Men man måste ju veta! Jag får uppfattningen på många restauranger och dylikt att de inte riktigt vet vad det handlar om! Borde det inte vara krav på att det finns personal utbildad i matallergikunskap på ett matställe?! I många butiker idag är det ett starkt konkurrensmedel att ha utbildad personal och ett bra "allergisortiment" - det borde ju vara detsamma i restaurangbranschen!!
Skriven av Pernilla
Skrevs april 2004
Ex: Jag frågar ofta efter glutenfria glassrån. Har de inte detta uppmanar jag dem att skaffa detta då det finns många som vill ha. De i familjen som inte får rån blir avundsjuka på dem som kan äta.
Köper ni bägare och håller tyst kommer det inte finnas glutenfria rån nästa gång heller.
Skriven av Anna
Skrevs mars 2004
Ja, visst blir man trött på att ständigt fråga och förklara. Sist vi skulle ut och fira en födelsedag ringde jag till en av de "bättre" restaurangerna i stan. Redan innan jag beställde bord berättade jag vad min son är allergisk mot och frågade om de kunde ordna mat åt honom. Jadå, det var inga problem. När vi kom dit berättade jag, innan vi slog oss ned, samma historia igen och det var inga problem.
När den garanterat äggfria glassen kom in, med ett "hemmagjort" flan på frågade min son, samtidigt som han smakade på flanet, om det var ok. Jodå, garanterade jag men servitören stannade upp och stelnade till och tog genast bort tallriken och gav sig ut i köket. Min son svullnade upp i munnen och vi fick genast i honom medicin. Servitören kom tillbaka, med ny glass - utan flan - och beklagade det inträffade. Som "kompensation" drog de bort två läsk och den oätbara desserten från notan. Storslaget, eller hur!
Visst blir man tröööööttt ....
Skriven av Gäst
Skrevs mars 2004
Typiskt, så där är det jämt. Jag är vuxen och glutenintolerant och jag går nästan aldrig på restaurang men gör jag det så frågar jag innan besöket och när jag beställer och ändå kan det vara gluten i och jag får ont i magen. Det är precis som om de helt enkelt struntar i vad man frågar. De säger bara ja fast de inte vet vad de svarar på. Då är det bättre de säger när man ringer att tyvärr vi klarar inte att fixa detta. Man blir faktiskt arg för det är så nonchalant.
/Annette
Skriven av Gäst
Skrevs mars 2004
Man känner sig så tjatig ibland när man måste fråga hela tiden, vare sig man ska gå på restaurang eller kalas eller bara till någon kompis. Men man måste ju veta! Jag får uppfattningen på många restauranger och dylikt att de inte riktigt vet vad det handlar om! Borde det inte vara krav på att det finns personal utbildad i matallergikunskap på ett matställe?! I många butiker idag är det ett starkt konkurrensmedel att ha utbildad personal och ett bra "allergisortiment" - det borde ju vara detsamma i restaurangbranschen!!
Skriven av Pernilla
Skrevs april 2004
Skriv ett svar
Forumet är under omarbete, och du kan inte svara på ett inlägg i nuläget.Forumets kategorier
- Allergier utomlands (940 st)
- Allergiska barn (1621 st)
- Anslagstavlan (1046 st)
- Åsikter och önskemål (181 st)
- Återkallelser (135 st)
- Bakning (229 st)
- Fisk och skaldjur (32 st)
- Gluten och vete (3038 st)
- Höns och Ägg (176 st)
- Kombination av allergier (383 st)
- Mjölk och laktos (1914 st)
- Nötter (119 st)
- Recept (303 st)
- Restaurang och Café (278 st)
- Soja (85 st)
- Tips & Råd (507 st)
- Växtproteiner (63 st)