Medvetenhet kring matallergier på kaféer och restauranger

I kafé- och restaurangbranschen är matallergier en återkommande fråga som personalen tar på stort allvar. De vet att även små misstag kan få allvarliga konsekvenser för gäster med allergier, och därför strävar de efter att hantera situationer på rätt sätt. Samtidigt framträder flera utmaningar som kan leda till felhantering, exempelvis tidspress, personalomsättning och bristande språkkunskaper.

Detta framkommer i en kvalitativ undersökning som Livsmedelsverket låtit Ipsos genomföra bland mindre kaféer och restauranger. Syftet har varit att kartlägga hur kunnandet och medvetenheten om matallergier ser ut inom denna del av livsmedelssektorn.

Undersökningen visar att medvetenheten generellt är hög, men att kunskapsnivån skiljer sig inom personalgrupperna. Kökspersonalen och den som faktiskt tillagar maten har ofta mer erfarenhet och utbildning kring allergier, medan serveringspersonalen, som i regel är yngre och kanske nyare i yrket, ofta saknar formell livsmedelsutbildning. Denna variation i erfarenhet och utbildning kan göra det svårare att säkerställa korrekt information till gäster med allergier.

De intervjuade betonar att det är av största vikt att ge korrekta besked om innehåll och allergener, såväl för gästens hälsa som för verksamhetens rykte. Samtidigt lyfts faktorer fram som kan öka risken för misstag: tidspressad arbetsmiljö, hög personalomsättning, bristande språkkunskaper och unga, oerfarna medarbetare. Dessutom är det avgörande att gästen själv kan kommunicera sin allergi tydligt, så att personalen enklare förstår behov och begränsningar.

– Tidigare undersökningar från livsmedelskontrollen har visat att felaktig information om allergener förekommer relativt ofta. Därför är det glädjande att se att viljan att göra rätt är stor och att det finns en tydlig ambition att öka kunskapen, säger Ylva Sjögren Bolin, immunolog och projektledare vid Livsmedelsverket.

Studien ingår i ett större regeringsuppdrag som Livsmedelsverket genomför tillsammans med Socialstyrelsen. Uppdraget går ut på att ta fram förslag till en nationell strategi och handlingsplan för en förebyggande och jämlik allergivård. Undersökningen bygger på djupintervjuer med ett mindre antal personer, vilket gör att den inte ger en heltäckande bild. Däremot bidrar den med värdefull kunskap om hur kompetensen kring matallergier ser ut i livsmedelskedjan.

– Trots att underlaget är litet ger det oss en viktig inblick. Vi planerar nu att gå vidare med fler studier för att kunna föreslå riktade åtgärder som kan höja kunskapsnivån i hela livsmedelssektorn, fortsätter Ylva Sjögren Bolin.

Regeringsuppdraget ska slutredovisas senast den 31 januari 2026.

Läs hela undersökningen här: Allergi – en kvalitativ undersökning av mindre kaféers och restaurangers kunskap inom allergenområdet

Läs mer om allergimärkning: Allergimärkning

Källa: Livsmedelsverket